Turun Suunnistajat

Leiriraportti Leimaukselta

7.6.2019

3.-6.6. lapset ja nuoret viettivät kesäloman alkua hienoissa olosuhteissa Saimaan rannalla Imatralla Leimausleirillä. Treenit olivat monipuolisia ja myös maastojen monipuolisuus yllätti leiriläisiä. Tarjolla oli niin hyväkulkuista supikkoa kuin tiheää ja pienipiirteistä maastoa. Treenien lisäksi leirin ehdottomiin kohokohtiin kuuluivat lukuisat muut aktiviteetit. Uiminen järvessä oli erityisen suosittua eikä lapset arastelleet hypätä veteen, vaikka ohjaajan varpaan päähän vesi ei vielä hirveän lämpimältä tuntunutkaan.

Maanantai 3.6.

Tänään piti herätä aikaisin, koska bussi lähti Imatralle klo 7.00. Perille Imatralle tultiin n. klo 13 Kaikki alkoivat kävelemään omiin mökkeihinsä nopeasti, koska oli treenit (Tervetuloa-suunnistus) jo iltapäivällä. Minun mielestä ne treenit oli kivat ja Danielin mielestä ihan ok.

Treenien jälkeen levättiin, minkä jälkeen mentiin syömään illallista kylpylälle. Illallisen jälkeen mentiin uimaan ja sitten avajaisiin ja ilta-palalle.

Ellen

Iltasprintissä oli rasteilla kova ruuhka, mutta tunnelma avajaisissa oli muuten varsin hieno 1700 suunnistajan kokoonnuttua järven rannalle. Rajavartiolaitos piti hienon avajaisseremonian, jossa parasta taisi olla rajavartiolaitoksen etsintäkoiran taidonnäyte avainten etsijänä. Yhteiset alkuverryttelyt päästiin tekemään ehkäpä leirin parhaimmissa maisemissa järven rannalla.

Ohjaajan näkökulmasta ensimmäinen päivä meni varsin hienosti. Majoituimme uudehkoissa ”Villoissa” n. 500m päässä kylpylästä. Kylpylällä kävimme syömässä niin aamu- ja iltapalat kuin pääruuatkin. Liikuntaa treenien lisäksi tulikin varsin runsaasti alueella kävelystä ja treenipaikalle siirtymisestä. Vaikka ohjaajat eivät juuri toisessa treenissä edes juosseet, silti päivän päätteeksi askelia oli kertynyt mittariin reilut 25 000.

Tiistai 4.6.

Meidän huone heräsi 7.30, vaikka olisi voinut nukkua pidempään. Mentiin aamupalalle 8.40 ja sitten valmistauduttiin treeneihin. Sitten kävelimme kylpylän parkkipaikalle, koska bussi lähti Rauhaan. Siellä oli viisi rataa (sprinttisuunnista). Minun mielestä radat olivat tosi hauskoja. Ellenin mielestä treenit olivat leirin kivoimmat niin kuin minustakin.

Treenit loppuivat ja menimme mökille lepäämään ja syömään ja hetken päästä bussilla Munnijärvelle (TR-rata). Minun mielestäni siellä oli kiva maasto (tosin hyttysiä oli varsin paljon…). Treenien loppuessa bussi lähti kylpylää päin. Menimme mökkiin lepäämään ja uimaan tietysti. Hetken päästä piti mennä syömään.

Emily

Keskiviikko 5.6.

Keskiviikkona heräsin, kun Valpuri piti ääntä klo 6.50. Aamupala oli jo 7.30.

Treenin jälkeen mentiin kylpylään. Kylpylässä oli hauskaa. Kivaa oli liukumäki, kylmäallas, ulkoallas ja monta muuta allasta. Kylpylän jälkeen menimme syömään kinkkupastaa ja pian taas treenaamaan.

Ruokailun jälkeen monet meni uimaan ja illalla meillä oli disco, se oli ihan ok.

Joonas ja Aksel

Keskiviikkopäivä näytti etukäteen hyvin tiiviiltä päivältä, sillä treenien lisäksi oheisohjelmissa oli niin kylpylää kuin diskoakin. Yllätykseksemme disko ei juuri meidän nuoria innostanut ja moni viettikin illan muiden aktiviteettien parissa. Tyttöjen kanssa teimme seuravan päivän leiriviestiin hienon banderollin askarteluteltassa ja muutamat isommista lähtivät iltapöyrälenkille Venäjän rajalle.

Treenit sujuivat keskiviikkona erinomaisesti. TR ja Taso1-ryhmän treenit olivat kylpylän läheisyydessä, joten bussikuljetuksia ei tarvittu. Harjoitukset sujuivat hienosti ja pienemmät pääsivät harjoittelemaan turvallisesti kompassinkäyttöä helppokulkuisessa maastossa. Isommat pääsivät aamutreenissä haastamaan itseään käyräväyläharjoituksessa.

Torstai 6.6.

Eilen kun me pakattiin, niin me ei kuitenkaan pakattu kaikkea ja pakattiin loput aamulla ennen kisoja (leiriviestiä). Kisoissa oli tosi kivaa. Kisojen jälkeen mentiin mökille pakkaamaan loput tavarat ja uimaan. Kun tultiin uimasta, tuli kiire ruokailuun mutta myöhästyttiin vaan 7 min. Ruokailun jälkeen mentiin bussiin ja lähdettiin kohti Turkua.

Bussissa kirjoitimme tämän. KANNATTAA TULLA LEIMAUSLEIRILLE!

Emily ja Ellen

Myös ohjaajan näkökulmasta kannattaa tulla leimausleirille. Leiri on todella hyvin suunniteltu, harjoitukset olivat hyviä ja taisipa aika moni saada jonkun uuden kaverinkin. Ohjaajana oli hienoa viettää aikaa hienossa miljöössä, nähdä paljon iloisia lapsia sekä ehtiä tutustua seuramme lapsiin ja nuoriin paremmin kuin viikkotreeneissä.

Ensi vuonna leimausleiri leireillään Vuokatissa, jonne varsin moni kertoi haluavansa mukaan. Toivottavasti tänne saadaan kasaan hyvä porukka huippuhauskalle leirille!

Lapset ja Henna

7.6.2019
Yhteistyössä
OP Turun Seutu Urheilu Mehiläinen Noname Naantali Spa & Hotel Marli Tähtiseura Lomakeskus Koivukankare Suomen vero- ja lakipalvelut